Jak wypolerować lakier samochodowy?

Polerowanie samochodu jest takim rodzajem czynności, którą bez wątpienia warto jest wykonać. Cały proces uznawany jest za trudny, jednak nie jest to do końca prawdą. Wystarczy stosować się do kilku podstawowych zasad. Wygląd lakieru samochodowego jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na wygląd i wartość samochodu.

Czym jest i jak wypolerować lakier samochodu?

Powierzchnia lakieru samochodowego składa się z trzech warstw:

 – podkładu,

– lakieru bazowego,

– warstwy wierzchniej, czyli lakieru bezbarwnego.

Każda z tych warstw spełnia określoną funkcję, podkład stanowi podłoże pod lakier, który nadaje określony kolor. Ostatnia warstwa lakieru bezbarwnego pełni funkcję ochronną. Zabezpiecza karoserię przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych, bądź uszkodzeniami mechanicznymi.

Proces polerowania przy pomocy pasty polerskiej polega na ścieraniu warstwy wierzchniej do takiego poziomu, aby nie były widoczne rysy i zarysowania. Cała sztuka polega na tym, aby tak wypolerować lakier samochodu, aby nie zetrzeć go zbyt dużo. W tym celu warto wiedzieć, jaką grubość mają poszczególne warstwy lakieru. Grubość powłoki lakierniczej można zmierzyć przy pomocy mierników lakieru – im jest ona cieńsza, tym delikatniej należy wykonywać polerowanie przy pomocy pasty do polerowania lakieru.

Narzędzia do polerowania samochodu

Jak wypolerować lakier samochodu, aby było to działanie skuteczne? W tym celu dobrze jest zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia, bardzo przydatna może być  polerka do samochodu. Na rynku jest dosyć duży wybór tego rodzaju maszyn umożliwiających odpowiednie rozprowadzenie pasty polerskiej. Narzędzia zaopatrzone są w silnik i specjalne końcówki, nazywane padami. Pady mogą być wykonane z różnego rodzaju, takiego jak: gąbka, futro polerskie lub mikrofibra. Różnią się pomiędzy sobą stopniem twardości, najtwardsze przeznaczone są do prowadzenia początkowych prac, kiedy rozprowadzana jest pasta do polerowania lakieru. Najdelikatniejszy pad przeznaczony jest do wykonywania polerownia przy końcowym etapie prac.

Rodzaje past do polerowania lakieru

Pasta polerska występuje w kilku odmianach, pierwsza z nich to środki heavy cut, czyli mocno ścierne. Są one wykorzystywane do usuwania wyjątkowo głębokich rys na lakierze. Jest to odpowiedni typ pasty na sam początek, dlatego warto go użyć. Heavy cut one pomocne również przy stosowaniu do wyjątkowo twardych lakierów metalizowanych, w których rysy usuwa się trudniej niż w przypadku lakierów akrylowych, niemetalizowanych. Japońskie marki samochodów mają powłoki lakiernicze wykonane z dużo delikatniejszych powłok, dlatego do ich polerowania należy używać innych past do polerowania lakieru. Do tego celu przeznaczone są pasty polishingowe, czyli średnio ścierne. Na koniec procesu polerowania w każdym przypadku powinieneś użyć specjalnej pasty wykończeniowej, tzw. finishingowej albo nabłyszczającej. Nie należy nigdy pomijać tego etapu, ponieważ na powłoce lakierniczej mogą pozostać hologramy, czyli ślady prowadzenia maszyny polerskiej. Dobrze wykonany proces polerowania wymaga zawsze zastosowania przynajmniej dwóch etapów, ponieważ ślady i rysy mogą być niewidoczne w pochmurny dzień, ale będą zawsze zauważalne w pełnym słońcu.

Gąbki i pady używane do polerowania lakieru

Pasta do polerowania lakieru mocno ścierna powinna być rozprowadzona przy użyciu twardych padów, również mocno ściernych. Gąbki i pady są dedykowane konkretnym rodzajom past ściernych i przeznaczonych do polerowania. Gąbki do nabłyszczania często wykonywane są w czarnym kolorze, ale nie jest to regułą, więc przed zakupem warto się upewnić. Praca ręczna przy użyciu gąbek nie będzie nigdy tak skuteczna, jak użycie polerki z wykorzystaniem silnika.

Cały proces polerowania samochodu to dość żmudna praca wymagająca cierpliwości, ale dająca również ładne efekty. Auto jest wizytówką właściciela, a właściwie wykonane etapy i odpowiednie użycie pasty polerskiej umożliwia całkowitą odmianę wizerunku samochodu, przy okazji zwiększając jego wartość.